Sammen skaber vi vækst og udvikling
Greater Copenhagen er et dansk-svensk politisk samarbejde. Vi er 85 kommuner og fire regioner, der vil bygge en af verdens mest konkurrencedygtige storbyregioner.
Vi vil, at virksomheder har de bedste forhold for at investere, innovere og tiltrække arbejdskraft.
Vi vil, at borgere skal have adgang til gode job og at de kan bevæge sig frit på tværs af grænserne.
Vi vil, at universiteter, virksomheder og offentlige myndigheder fra Korsør til Kristianstad har de bedste forhold for at samarbejde og sammen udvikle grønne løsninger, regionens byer og den fælles infrastruktur. Greater Copenhagen skal være et globalt center for bæredygtig vækst og grøn transport.
89 borgmestre og regionsrådsformænd fra Sverige og Danmark sætter retningen for Greater Copenhagen. Vi er drevet af ønsket om forandringer for vores storbyregion gennem tæt og forpligtende samarbejdet med regeringerne i Sverige og Danmark og med EU.
Nyheder
Nu bliver livet lettere for arbejdsgivere og pendlere mellem Sverige og Danmark. Det betyder, at mange flere vil kunne ansætte og tage job på tværs af grænsen. Dagens besked fra den svenske og danske regering om en ny Øresundsaftale er godt nyt for regionen, mener Greater Copenhagen og Dansk Industri, som har arbejdet intensivt med sagen inden for Greater Copenhagen Task Force.
Den 24.-25. september samles deltagere fra hele verden i Greater Copenhagen til OECD Local Development Forum i Malmø og København. Det er første gang, at forummet afholdes af to lande i fællesskab.
- Vi er glade og stolte over, at OECD anerkender Greater Copenhagen som en førende aktør inden for regional udvikling og har valgt at afholde sin konference her, siger Tue David Bak, Managing Director i Greater Copenhagen.
1,3 milliarder gennem en revideret Øresundsaftale og andre arbejdsmarkedstiltag. 6,9 milliarder gennem nye, faste Øresundsforbindelser. I analysen "Produktivitetsgevinster for Greater Copenhagen ved nedbrydning af grænsehindringer på tværs af Øresund" sætter Greater Copenhagen tal på de samfundsøkonomiske effekter af at fjerne grænsehindringer.
Kommer der en ny fast Øresundsforbindelse, og hvad bliver løsningen i så fald: bliver det en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, Europasporet eller en metro mellem Malmø og København? Det har webkanalen EFN Ekonominyheter kigget nærmere på.
En af de interviewede er Tue David Bak, Managing Director i Greater Copenhagen. Han understreger, at holdningen til den nye forbindelse er mest positiv på svensk side og lidt mere forsigtig på dansk side.
Seneste Tweets fra @GreaterCph
Bestyrelsen
For at se hele bestyrelsen gå til bestyrelses-siden.